Blog III – Carnaval - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Tamara Blonk - WaarBenJij.nu Blog III – Carnaval - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Tamara Blonk - WaarBenJij.nu

Blog III – Carnaval

Blijf op de hoogte en volg Tamara

19 Februari 2015 | Curaçao, Willemstad

Afgelopen weekeind was het carnaval in Curaçao. In Nederland had ik dit nog nooit gevierd, hier kom je er echt niet omheen. Van vrijdag tot dinsdag was het hele eiland in feeststemming met zondag de grote parade en dinsdag de afsluiting met het verbranden van de carnavalskoning. Prachtige kostuums en praalwagens, typische salsamuziek, overal dansende mensen en natuurlijk heerlijk veel zon.

Maandag was een vrije dag waarop we met een groepje naar het strand wilden. Van onze plannen is niet veel terecht gekomen doordat we onplezierig kennis maakten met de spekgladde wegen als het in Curaçao regent. De jongen die reed had een pick-up in bruikleen van zijn stage waar we met een paar achterin de bak zaten. De regen was het probleem niet, de slechte wegen wel. Als het hier regent loopt het water niet, zoals in Nederland, van de weg af maar blijft het liggen en vermengt het de restjes olie wat ertoe leidt dat het net een ijsbaan is. Over de weg lopen komt bijna in de buurt van het Nederlandse schaatsen, alles is spekglad. Bij een stoplicht aangekomen remde de jongen te laat en schoof de auto door tegen de auto die voor het stoplicht stond te wachten. De schade was niet heel groot, de schrik des te meer. Wederom een wijze les geleerd maar het was beslist geen leuke. Uiteindelijk zijn we nog wel even naar het strand gegaan en hebben we ’s avonds lekker gebarbecued.

De slechte wegen in combinatie met tweedehands banden leden vorige week tot een klapband aan mijn geliefde lieveheersbeestje. Het zal helaas niet de enige keer zijn vrees ik. Een band laten plakken kost omgerekend 4 euro en een nieuwe (lees: tweedehands) band ongeveer 23 euro. Dit geeft wel aan hoe vaak het hier gebeurt en daar ben ik dan wel weer blij mee want het leven hier is al vrij duur an sich.

Deze week was mijn eerste werkdag bij mijn tweede stageplek: een communicatiebedrijf. Hoewel ik zelf niet voor communicatie studeer en er weinig vanaf weet is het (waarschijnlijk juist daarom) erg interessant. We zijn bezig met een nieuwe website voor de Holding waarop duidelijk moet worden dat het bedrijf meer doet dan alleen het vliegveld onderhouden. Omdat de enige aandeelhouder van de Holding de Curaçaose overheid is, is het erg lastig om te bepalen waar het bedrijf over een jaar is omdat verkiezingen alles weer kunnen veranderen. Dit maakt het tegelijkertijd weer heel uitdagend.

Je merkt aan iedereen dat we nog een beetje in het ritme moeten komen. Iedereen is ’s avonds moe en ook in het weekeind wordt het groepje feestgangers steeds kleiner. Het lastige is dat er hier in het weekeind veel minder te doen is dan doordeweeks. Op werkdagen zijn eigenlijk de leukste feestjes maar die sla ik vooralsnog over omdat ik al moe genoeg ben zonder laat op bed te liggen en in het weekeind is men aan het bijkomen van de week. Gelukkig is het strand altijd open =)

Het blijft erg leuk hoe vriendelijk (maar is het gemeend?) de mensen hier zijn. Toen ik van de week naar mijn werk liep riep een oudere, donkere man naar me dat ik er werkelijk prachtig uitzag vandaag. Toch een leuke manier om je dag te beginnen haha.. Verder wordt je overal wel aangesproken met dushi (lieverd/schatje) of er lopen mannen langs je die je mooi meisje noemen. Het voelt voor mij weer een beetje als Afrika, maar dan zonder huwelijksaanzoeken. Echt typisch Curaçaos eten heb ik nog niet gevonden maar eerlijk gezegd zou ik ook niet weten wat dat precies is. Misschien vis ofzo. Alles voelt heel Nederlands aan, uiteraard als je bij de Albert Heijn boodschappen doet (wat ik overigens bijna niet doe) maar ook als je reclames in het Nederlands hoort en mensen overal Nederlands hoort praten. Toch voelt het niet als Nederland, 1 stap buiten en je weet weer dat je op een tropisch eiland bent.

Het warme weer heeft ook zo zijn weerslag op mijn eetlust, wat zich vertaalt in het te groot worden van broeken en shorts. Hoe leuk dit ook klinkt (vrouwen en nieuwe kleren kopen is altijd een magische combinatie), echt leuk winkelen is me tot nu toe niet gelukt. De kleine boetiekjes zijn wel leuk maar de kwaliteit is niet heel goed en kleding is ook vrij prijzig. Misschien toch maar wat meer cocktails drinken..

  • 19 Februari 2015 - 19:18

    Xopa:

    Dat carnaval sla ik maar even over. Niet mijn ding, maar dat weet en snap je wel...

    Moest je nog denken aan de les van de autoverhuurder: nat is glad? Maar ja, hoe gaat dat? Ook op Curaçao is ondervinding de beste leermeester.
    Verder begrijp ik die vriendelijke groeten heel goed en weet je wat het is? Ze hebben nog gelijk ook!

    xopa

  • 27 Februari 2015 - 19:25

    Rosali:

    Leuke blogs Tamaar! :) je maakt zo een hoop mee zeg! :-p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Stage Curacao

Stage op het vliegveld

Recente Reisverslagen:

12 Mei 2015

Blog XI

28 April 2015

Blog X

07 April 2015

Blog IX

01 April 2015

Blog VIII

26 Maart 2015

Blog VII
Tamara

Actief sinds 02 Feb. 2015
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 22924

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 31 December 2015

Stage Curacao

Landen bezocht: